unity development, game design, ui design, art direction
periode
februari tot juni 2024
opdrachtgever
eigen project @ CMD Amsterdam
Opdracht
Voor mijn afstudeerproject heb ik een eigen opdracht vormgegeven, waarbij de design
challenge als volgt luidt: Hoe kan ik met behulp van een interactieve game, eenzame
HBO studenten stappen aanbieden die hun eenzaamheid kunnen verminderen, met het doel
dat zij na deze ervaring actie ondernemen?
Eenzaamheid onder jongeren wordt vaak over het hoofd gezien.
Onderzoeken over de mentale gezondheid van jongeren bespreken jammer genoeg zelden eenzaamheid als factor.
Eenzaamheid onder jongeren is bewezen te leiden tot depressies, angstgevoelens, afname van zelfvertrouwen,
slecht slaapgedrag en middelengebruik.
Planeten en planten
De speler reist naar verschillende planeten, die elk een eigen boodschap hebben.
Deze boodschap wordt ondersteund door dialoog, visuele symboliek en een reflectiemoment.
Vraag en advies
Na het bezoek aan een planeet krijgt de speler een vraag. Deze vraag wordt beantwoord
door het antwoord te typen. Het formuleren van een antwoord op een reflectievraag is van
toegevoegde waarde voor de speler.
Cutscenes
De toevoeging van cutscenes tussen de planeten in, zorgen voor een volledige beeldvorming en ervaring.
Visuele stijl
De game heeft een lowpoly art direction, waarbij er enkele 3D modellen zelf zijn gecreeërd.
UI Design
De UI ondersteund de game ervaring door de speler te informeren over progressie en inzicht in controls te geven.
Ook kan de speler met verschillende schermen in het ruimteschip interacteren.
Ik ben erg tevreden met het eindresultaat van dit zeer intensieve project, waar ik de rol van een geheel game design en
development team heb vervuld. Er zijn nog meerdere aanpassingen die ik had willen maken en zie voor de toekomst van de game,
deze zijn ook verder te lezen in de toelichting van mijn Design Rationale.
Screencast Demo
Bekijk een volledige playthrough van de game in actie hieronder of via deze Youtube-Link